A szakértői bizottság tagjai
A szakértői vizsgálati tevékenység alapvetően team-munka, több szakember együttműködése által valósul meg.
A szakértői bizottság az alábbi tagokból áll:
- gyógypedagógus: ő veszi fel a szülővel az anamnézist, gyógypedagógiai vizsgálati eszközökkel (rajzvizsgálat, beszédvizsgálat, általános tájékozottság vizsgálata, iskolai képességek és teljesítmény vizsgálata) méri a gyermek alapvető képességeinek szintjét, kijelöli a gyermeket ellátó nevelési és oktatási intézményt, számba veszi a kompenzáció, korrekció, fejlesztés lehetőségeit, kijelöli a fejlesztés irányait, kapcsolatot tart a különleges gondozást biztosító intézményekkel, részt vesz a szakvélemény elkészítésében, s aláírásával hitelesíti azt.
- pszichológus: pszichometriai eljárásokkal, tesztekkel méri a gyermek képességeit, az elvégzett próbákat értékeli, elemzi és értelmezi a kapott adatokat, elkészíti és értelmezi a gyermek képességprofilját, a pszichés mechanizmusokat feltárja, igyekszik kimutatni azokat a körülményeket is, amelyek a gyermek teljesítményére hatással vannak. Javaslatot tesz további terápiás kezelésekre (pszichoterápia, családterápia). Megfelelő pszichológiai alapokat ad a gyermek iskolai beilleszkedése, családi szocializációja számára. A szakértői bizottságban klinikai szakpszichológus dolgozik.
- orvos: a rendelkezésére álló adatok egybevetése, elemzése által feltárja a lehetséges kóreredetet, az általános egészségi, idegrendszeri, szomatikus, érzékszervi állapotra vonatkozóan véleményt alkot, orvosi státuszt alkot, diagnózist állít fel, javaslatot tehet orvosi szempontú terápiákra, vagy további vizsgálatokra, a szakvéleményben szereplő orvosi megállapításokat ellenőrzi.
Forrás:
Nagyné Réz Ilona & Mészáros Andrea (2012). A diagnosztikus protokollok egységes alkalmazásának koncepciója. In Kapcsáné Németi Júlia (szakmai vez.), Diagnosztikai kézikönyv. Budapest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.