Az aktivitás és a figyelem zavarai - F90.0

Az aktivitás és figyelem zavarainak leginkább ismert és a szakma által általánossá tett elnevezése az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Ezt a szakkifejezést használja a DSM-5 szakkönyv is, és a 314 kóddal látja el.

A DSM-5 meghatározása szerint a Figyelemhiányos / hiperaktivitás zavar jellemzői az alábbiak:

"A. A figyelemhiány és / vagy hiperaktivitás-impulzivitás olyan állandó mintázata, amely akadályozza a működsét vagy a fejlődést és az (1)-es és / vagy a (2)-es pontban leírtakkal jellemezhető:

1. Figyelemhiány: Az alábbi tünetek közül hat (vagy több) tünet jelen van legalább 6 hónapon keresztül olyan mértékben, ami nem felel meg a fejlődési szintnek, valamint közvetlen negatív hatással van a társas és iskolai / munkahelyi tevékenységekre:

Megjegyzés: A tünetek nem kizárólag oppozíciós zavar, dacos viselkedés, ellenségesség megnyilvánulásából vagy a feladatok vagy instrukciók megértésének a hiányából fakadnak. Idősebb serdülők és felnőttek (17 éves kor vagy afölött) esetében legalább öt tünet szükséges.

  • a. Gyakran nem figyel kellőképpen a részletekre vagy gondatlan hibákat vét az iskolai munka, munka vagy más tevékenységek során (pl. elnéz vagy nem vesz észre részleteket, pontatlanság a munka során).
  • b. Gyakran nehézséget jelent a figyelem megtartása feladatok vagy játék során (pl. nehézséget jelent a figyelem fenntartása előadásokon, beszélgetés vagy hosszú szöveg olvasása közben).
  • c. Gyakran úgy tűnik másoknak, hogy nem figyel, amikor egyenesen hozzá beszélnek (pl. úgy tűnik, máshol jár az esze, akkor is, ha nincs semmilyen nyilvánvaló figyelemelterelő dolog).
  • d. Gyakran nem csinálja végig az instrukciókat és nem fejezi be az iskolai feladatokat, házi munkát vagy munkahelyi kötelességeit 8pl. elkezdi a feladatokat, de hamar hanyatlik és könnyen elterelődik a figyelme).
  • e. Gyakran nehézséget okoz számára, hogy megszervezze a feladatokat vagy tevékenységeket (pl. nehézséget okoz az egymást követő feladatok kezelése, valamint dolgai rendben tartása; rendetlen, szervezetlen munka; rossz az időkezelése; nem tartja be a határidőket),
  • f. Kerüli, nem szereti vagy vonakodik részt venni tartós mentális erőfeszítést igénylő feladatokban (pl. iskolai vagy házi feladatok; idősebb serdülők vagy felnőttek esetében beszámolók elkészítése, nyomtatványok kitöltése, hosszú szövegek elolvasása).
  • g. Gyakran elveszíti a feladatokhoz vagy tevékenységekhez szükséges dolgokat ( pl. taneszközök, ceruzák, könyvek, eszközök, pénztárca, kulcsok, papírok, szemüveg, mobiltelefon).
  • h. Gyakran könnyen elterelik a figyelmét külső ingerek (idősebb serdülők vagy felnőttek esetén akár a témához nem kapcsolódó gondolatok).
  • i. Gyakran feledékeny a napi tevékenységeiben (pl. házimunka, megbízások teljesítése; idősebb serdülők vagy felnőttek esetében telefonok visszahívása, számlák kifizetése, megbeszélt időpontok betartása).

2. Hiperakivitás és impulzivitás: Az alábbi tünetek közül hat (vagy több) tünet jelen van legalább 6 hónapon keresztül olyan mértékben, ami nem felel meg a fejődési szintnek, valamint közvetlen negatív hatással van a társas és iskolai / munkahelyi tevékenységekre:

Megjegyzés: A tünetek nem kizárólag oppozíciós zavar, dacos viselkedés, ellenségesség megnyilvánulásából vagy a feladatok vagy instrukciók megértésének a hiányából fakadnak. Idősebb serdülők és felnőttek (17 éves kor vagy afölött) esetében legalább öt tünet szükséges.

  • a. Gyakran keze-lába fel-alá jár vagy ütöget a kezével / dobol a lábával vagy fészkelődik a helyén.
  • b. Gyakran elhagyja a helyét olyan helyzetekben, amikor egy helyben kellene ülnie (pl. felkel a helyéről az osztályban, az irodában vagy más munkahelyen vagy más olyan helyzetben, ahol ülve kellene maradnia).
  • c. Gyakran szaladgál vagy mindenre felmászik olyan helyzetekben, ahol ez nem megfelelő. (Megjegyzés: serdülőknél és felnőtteknél ez korlátozódhat arra, hogy nyugtalanul érzi magát).
  • d. Gyakran képtelen csöndben játszani vagy csöndben lenni a szabadidős tevékenységek közben.
  • e. Gyakran "mehetnékje van", vagy olyan, "mint akit felhúztak" (pl. képtelen vagy nehézséget okoz számára nyugton ülni hosszabb ideig, pl. étteremben, megbeszéléseken; mások úgy láthatják, mint aki nyugtalan vagy akivel nehéz lépést tartani).
  • f. Gyakran túl sokat beszél.
  • g. Gyakran kimondja a választ, mielőtt a kérdés befejeződött volna (pl. befejezi mások mondatát, nem várja ki a sorát a beszélgetésekben).
  • h. Nehezére esik várakozni (pl. amikor sorban áll).
  • i. Gyakran félbeszakít másokat vagy tolakodóan viselkedik (pl. félbeszakítja mások beszélgetését, játékát vagy tevékenységét; használja mások dolgait anélkül, hogy engedélyt kérne vagy kapna rá;serdülők vagy felnőttek esetében betolakszik abba, amit mások csinálnak vagy átveszi az irányítást mások tevékenysége felett).

B. Számos figyelemhiányos vagy hiperaktív-impulzív tünet jelen volt már 12 éves kor előtt.

C. Számos figyelemhiányos vagy hiperaktív-impulzív tünet jelen van az élet kettő vagy több területén (pl. otthon, iskolában vagy munkahelyen; barátokkal vagy rokonokkal; más tevékenységekben).

D. Egyértelmű, hogy a tünetek befolyásolják vagy rontják a társas, iskolai vagy foglalkozásbeli működés minőségét.

E. A tünetek nem kizárólag szkizofrénia vagy egyéb pszichoszomatikus zavar során jelennek meg és nem magyarázhatóak jobban egy másik mentális zavarral (pl. hangulatzavarral, szorongásos zavarral, disszociatív zavarral, személyiségzavarra, szerintoxikációval vagy - megvonással)." (DSM-5, p. 93-96.)

A zavarnak három megjelenési formája lehet:

  • - Kombinált, amennyiben mind a figyelemhiány, mind a hiperaktivitás-impulzivitás jelen van.
  • - Túlnyomórészt figyelemhiányos megjelenési forma, amikor  a figyelemhiány dominál, a hiperaktivitás-impulzivitás viszont nem jellemző
  • - Túlnyomórészt hiperaktív-impulzív megjelenési forma, amikor csak ez utóbbi jellemző, a figyelemhiány kritériumai viszont nem teljesülnek.

A fent leírt tüneteken kívül a gyakorlati életben a következő jellegzetességek figyelhetők meg az ADHD-s gyermekeknél:

  • - Koncentrációzavarok, a figyelem tartásának nehézségei, amelyek főként olyan feladatokban jelentkeznek, amelyeket hallás útján kell megtenniük - azaz auditív figyelmet igényelnek
  • - A szóban adott utasításoknak csak egy részét hallják meg, a szüleik, tanáraik úgy érzékelik, hogy amit mondanak a gyereknek,   az  "egyik fülén be, a másikon ki".
  • - A vizuális memóriájuk gyakran szokatlanul jó, talán éppen azért, mert a verbális munkamemóriájuk viszont nem mindig működik megfelelően, ezért rá vannak utalva, hogy rövid idő alatt felmérjék  az új szituációkat.
  • - A figyelem fenntartását számukra az nehezíti meg, ha más zavaró ingerek is jelen vannak
  • - Az impulzivitás heves reakciókban, erőteljes érzelmekben nyilvánulhat meg, de abban is, hogy mind önmagukat, mind másokat veszélyeztethetnek magatartásukkal.
  • - Nem látják át tetteik lehetséges következményeit, ezért meggondolatlanul belevágnak dolgokba
  • - Összetörnek, tönkretesznek dolgokat, sokszor saját kedvenc játékaikat is
  • - Igyekeznek minél gyorsabban túllenni a feladatokon, ezért gyakran összecsapják a munkát, nem törődve annak minőségével
  • - A távoli jutalom nem motiválja őket, az azonnali megerősítést preferálják
  • - Nagy nehézséget okoz számukra a várakozás, sorban állás, a játékban kivárni a sorukat, vagy tanórán megvárni, hogy felszólítsák őket. Ezért inkább bekiabálják  a válaszokat.
  • - Sokszor megérintenek, megfognak tárgyakat, anyagokat, de embereket is, amely  esetenként kellemetlen helyzetbe hozza őket, főleg akkor, ha tönkre is teszik az adott dolgot.
  • - Az előbbivel ellentétben azt nem kedvelik, ha mások megérintik őket, dédelgetik, ölelgetik a szüleik. A tapintást sok esetben hárítják.
  • - Csaponganak, a dolgok sorrendjét nem tudják megtartani.
  • - Néha Tik- jelenséget is produkálnak (hunyorgás, grimaszolás, hangadás)
  • - Tanulási problémák, tanulási zavarok az olvasás, írás és számolás terén
  • - Dacosak  lehetnek, csak azoknál a tanároknál teljesítenek, akiket szeretnek, viszont akiket kevésbé szeretnek, ott meg is tagadhatják a munkát.
  • - Gyakran vitatkoznak
  • - Sértődékenység is jellemző lehet
  • - A felelősség áthárítása is gyakori jelenség
  • - Önbizalomhiány is felléphet, a sokszori negatív visszajelzések következtében
  • - A dicséretre esetenként nem pozitív módon, hanem ellentétesen reagálnak
  • - Előfordulhat csalás, hazudozás, vagy káromkodás is
  • - Könnyen függővé válhatnak a televíziótól, számítógépes játékoktól, mobiltelefontól, tablettől
  • - Szeretnek főnökösködni
  • - Serdülőkorban többen kerülik az iskolát
  • - Kifejezett, vagy úgynevezett passzív agresszió is jelentkezhet
  • - Alacsony a frusztrációs toleranciájuk, gyakorlatilag nem tudják elviselni a kudarcot
  • - Gondolatok megtapadása
  • - Izgalom-kereső magatartás
  • - Más zavarok is társulhatnak az ADHD mellé: szorongás, depresszió, kényszerbetegség, bipoláris zavar (Selikowitz, 2010)
  • - Az ADHD mellett még megjelenhet  oppozíciós zavar, valamint nyelvi zavarok, viselkedési zavarok egyaránt

Az ADHD okai:

- a zavar hátterében a frontális lebeny alulműködése áll, amely a végrehajtó funkciók megfelelő működéséért felelős (figyelem, önszabályozás, munkamemória, mozgáskoordináció, önszervezés stb).

- az ingerületátvivő, úgynevezett neurotranszmitter anyagok (dopamin és/vagy norepinefrin) anyagcseréjének nem megfelelő volta. Az ADHD-s gyermekeknél a frontális lebeny területén levő idegsejtek között figyelhető meg ez a probléma, a végrehajtó funkciók károsodását okozva.

- genetikai háttér: az ADHD kialakulásáért több, különböző gén tehetőt felelőssé, azaz poligenetikusan öröklődik. Nagyon gyakran az ilyen gyerekek egyik szülője is érintett a zavarban, vagy a szülők valamelyik közeli rokona (sokszor az anya fiútestvére) (Selikowitz, 2010).

Az ADHD vizsgálata: a figyelemhiányos / hiperaktivitás zavart két intézményrendszer mutatja ki jelenleg hazánkban:

  • - a gyermekpszichiátriai szakambulanciák: itt pszichiáterek végzik a gyermek megfigyelését, klinikai interjút vesznek fel a szülővel, a pedagógusok és a szülők által előzetesen kitöltött kérdőívek adatait kielemzik, illetve maguk is elvégzik a figyelmi funkciók vizsgálatát. Mindezek fényében állítják ki a diagnózist.
  • - szakértői bizottságok: a bizottságok jogosultak a sajátos nevelési igény státuszának meghatározására. Az itt elvégzett vizsgálatok magukba foglalják az anyával felvett anamnézist, a szociális képességek, a veszélyérzet, az aktivitásszabályozás, a munkamemória, figyelem, szerialitás, taktilitás, vesztibuláris észlelés, alvási ritmus, étkezés, toaletthasználat területeit.


Az ADHD terápiáját speciálisan képzett szakemberek végzik. A tünetek csökkentése érdekében több kezelési formát is alkalmaznak, sokszor egymással párhuzamosan: 

- sok esetben szükség lehet gyógyszeres kezelésre. Ezeket csak a pszichiáter írhatja fel, megalapozott vizsgálatot követően. Az ADHD-s gyermek számára előírt gyógyszerek a neurotranszmitter anyagok megfelelő mennyiségét kívánják biztosítani az agy frontális lebenye számára. A gyógyszerek egyik típusa rövid hatóidejű, néhány óra alatt elbomlik a szervezetben (ilyen a Ritalin). Más típusuk viszont rendszeres szedés mellett fejti ki hatását (pl. Strattera). Az egyénileg elbírált, megállapított és felírt gyógyszerek drámai módon képesek a zavar tüneteit csökkenteni. Az ADHD enyhe formái gyógyszerszedés nélkül is kezelhetők.

- viselkedés-terápiák: ezek a jutalmazás- megerősítés - kioltás elvén működnek, segítségükkel a nem kívánt magatartásformák megjelenése csökkenthető, korlátozható

Az ADHD-s gyermek az iskolában: a figyelemhiányos / hiperaktív gyermek számára nagyon meghatározó lehet az iskolai környezet ahhoz, hogy a tanítást sem ő ne akadályozza, sem pedig őt ne akadályozzák különböző tényezők az iskolai munkában:

  • - célszerű az első padba ültetni, hogy könnyebben tudjon figyelni az órát tartó pedagógusra
  • - ablak mellé nem helyes ültetni a figyelemzavaros gyermeket, mert folyvást a kinn zajló eseményeket fogja nézni
  • - pozitív hatással van rá a harmonikusan kialakított osztályterem, de a túlzottan sok poszter, fotó, falikép stb már zavaró ingerként hat rá
  • - olyan padtársat érdemes melléültetni, aki nyugodt, figyel, ezáltal pozitív irányban tudja befolyásolni a gyermek viselkedését
  • - az ADHD-s gyermek gyakran kerüli a szemkontaktust, ezt a pedagógusnak nem szabad a jólneveltség hiányaként felróni
  • - mivel a gyermek verbális munkamemóriája gyenge, ezért kerülni kell a több részből álló közléseket, mint pl. "Vedd elő a ceruzádat, nyisd ki a könyved és húzd alá a második fejezetben található igéket! Ehelyett érdemes egyszerre egy, rövid közlést adni a gyermeknek: "Nyisd ki a könyved!"
  • - érdemes lehet számára a feladatokat külön lépésekre bontani, mivel a dolgok sorrendjét nehezen tudja megtartani
  • - a különböző tárgyak könyveit megjelölhetik különböző színekkel
  • - figyelni kell arra, hogy a környezetében, padjában rend van-e
  • - amennyiben a figyelemzavar mellett tanulási zavar is fennáll, az adott tárgyból a meghatározott tanulási zavart megillető kedvezményeket kaphat, amelyeket a szakértői véleményben feltüntetnek a szakemberek (Selikowitz, 2010.

Források:

DSM-5 referencia kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz (d.n.). Budapest: Oriold és Társai Kiadó és Szolgáltató Kft.

Ettrich, Christine & Murphy-Witt, Monika (2014). A hiperaktív, figyelemhiányos gyerek. Budapest: Móra Könyvkiadó.

Selikowitz, Mark (2010). ADHD a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes (1. kiadás). Budapest: Geobook Hungary Kiadó.

© 2019 Debreceni Bárczi Gusztáv EGYMI, 4024 Debrecen, Budai Ézsaiás u. 2.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el