A szakvélemény tartalma
A gyermeket vizsgáló szakértői bizottság szakértői véleményt állít ki. A szakvélemény a következőképpen épül föl:
Általános adatok: a gyermek neve, születési helye, ideje, anya neve, apa neve, a gyermek gondviselője, az intézmény, ahová a gyermek jár
A vizsgálat előzményei: a problémák felsorolása, amelyek indokolják a vizsgálat végzését, a panaszok jellege, lényeges anamnesztikus adatok (fejlődést meghatározó tényezők, korábbi orvosi vizsgálatok megállapításai, pszichológiai vizsgálatok eredményei
Az elvégzett vizsgálatok részletezése:
- a vizsgálati eljárások ismertetése
- a gyermek együttműködési készségével kapcsolatos megállapítások leírása, a gyermek bevonhatósága a vizsgálatba, figyelmének tartóssága, annak leírása, hogy könnyen kilép-e a helyzetből, illetve vissza tudták-e terelni a vizsgálat során végzett feladatokhoz, passzív, vagy kezdeményező volt-e stb.
- kognitív képességek (észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás) vizsgálatának megállapításai
- a pszichológiai vizsgálatok eredményei: az elvégzett intelligenciatesztek részletes ismertetése, az egyes szubteszteken való eredményesség bemutatása, az általános intelligencia - nem szám szerinti - jellemzése (átlag fölötti, átlagövezet, átlagövezet felső / alsó határához közeli stb.).
- adaptív képességek vizsgálatának megállapításai
- a pedagógiai vizsgálatok eredményei: kognitív funkciók vizsgálata, szókincs vizsgálata, olvasás / írás /helyesírás / matematikai képességek vizsgálata, rajzvizsgálat
A szakértői bizottság megállapításai:
a diagnózis, zavar meghatározása (BNO kóddal jelölt megnevezés, pl. diszgráfia)
a sajátos nevelési igény tényének megállapítása (vagy éppen kizárása)
különleges gondozásra való jogosultság megállapítása (hány főként vehető számításba az osztálylétszám kialakításánál, együtt- vagy különnevelés formájában történjen oktatása, nevelése
Javaslatok:
- az óvodai / iskolai nevelésre vonatkozóan
- az esetleges pedagógiai kedvezmények, mentességek pontos körének meghatározása
- a habilitációs / rehabilitációs foglalkozások rendszerességének, szakembereinek meghatározása
A fejlesztés területei: azok a területek amelyeket a fejlesztő foglalkozásokon fejleszteni kell
A gyermeket fogadó intézmény kijelölése
Tájékoztatás a szülő számára a jogorvoslat formáiról, a szülő véleményének leírása
A felülvizsgálat meghatározása
Forrás:
15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
Link: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300015.emm
Nagyné Réz Ilona & Mészáros Andrea (2012). A diagnosztikus protokollok egységes alkalmazásának koncepciója. In Kapcsáné Németi Júlia (szakmai vez.), Diagnosztikai kézikönyv. Budapest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.