A tünetektől a diagnózisig

Amennyiben egy gyermek fejlődése eltér a tipikustól, az a gyermek környezetében élőknek hamarosan feltűnik. Természetesen, amikor érzékszervi fogyatékosság, vagy mozgássérülés tapasztalható, azt a szülők már néhány héten, vagy hónapon belül észreveszik, és szakember segítségét igénylik. Ugyanez mondható el, ha a gyermek olyan szindrómával, rendellenességgel születik, amelynek jelei nyilvánvalóak (pl. hydrocephal gyermek, vagy Down-szindróma fennállása esetén stb). Akkor is azonnali ellátást kap a család, ha a gyermek koraszülött, vagy időben jött a világra, de túlzottan kicsi a súlya, éretlen  (dismaturus), illetve, ha a szülés során oxigénhiány lép fel a babánál.

1. A koraszülött gyermekek számára már a helyi egészségügyi intézményben, klinikán is lehetőség van a gyermekneurológiai vizsgálat elvégzésére és ez alapján a szükséges beavatkozás megtételére.

Fontos tudni, hogy a budapesti Szent Margit Kórház Fejlődésneurológiai Osztálya beutalóval az egész ország területéről fogadja a 0-12 hónapos, koraszülött, vagy születési sérüléssel világra jött kisbabákat és édesanyjukat. A diagnosztikus eljárások akár 5 napig is tarthatnak, szükség esetén megismételhetők. Ez idő alatt az anyuka végig a csecsemővel van, számára a kórház felvételi lehetőséget biztosít. A részletes vizsgálatok eredményei alapján határozzák meg a terápiát, amelyet az anyuka napi rendszerességgel végez gyermekével.

2. Az első életévekben észlelt elmaradás:

A legtöbb esetben az elmaradás jelei nem ilyen nyilvánvalóak, ezért a probléma észlelése később történik meg. A korai időszakban az elmaradás leginkább:

  • - a mozgásfejődésben jelentkezik: a normál mozgásfejlődés egyes fázisai jelentősen kitolódnak, később következnek be, vagy a gyermek egyes fázisokat (pl. kúszás) kihagy.
  • - a beszédfejlődésben nyilvánul meg: a gyermek beszéde nem indul meg a megfelelő időben, a beszédfejlődés lassú, a szókincs rendkívül nehézkesen gyarapodik. Ez természetesen még nem jelenti azt, hogy komolyabb probléma van a háttérben, ugyanakkor figyelmeztető jel lehet az anyuka számára, hogy esetleg nyelvfejlődési zavar, vagy értelmi elmaradás állhat a háttérben
  • - a gyermek nem adaptálódik a környezetéhez, sokat sír, nyugtalan, az alvás-ébrenlét ciklusok nem rendeződnek
  • - a gyermek nem érdeklődik környezete iránt, vagy nem vesz fel szemkontaktust, sztereotip, ismétlődő mozgásformákat produkál

A problémát észlelheti a szülő, közeli rokon, vagy a védőnő, gyermekorvos egyaránt. 

A tünetek észlelésétől az ellátásba való belépés folyamata elolvasható az alábbi linkre kattintva:

3. Az óvodai évek alatt észlelt problémák:

Számos olyan zavar van, amely leginkább az óvodai években válik nyilvánvalóvá, egyrészt a zavar jellege miatt, más esetben azért, mert a probléma a társas közegben nyilvánul meg a legerőteljesebben. Ez esetben a zavart észlelheti:

  • - a szülő
  • - az óvópedagógus
  • - a családdal kapcsolatban levő családsegítő, gyermekjóléti szolgálat 

Az alábbi tünetekre érdemes odafigyelni az óvodai években (természetesen az itt felsorolt tünetek nem jelennek meg minden gyermeknél):

  • - A beszédfejlődés elmarad az életkornak megfelelő szinttől. A gyermek szókincse szűkös, mondatai igen egyszerű szerkezetűek, a ragokat nem megfelelően használja, a mondaton belüli szórend hibás. A gyermek gesztusok, mimika stb. segítségével egészíti ki mondandóját. A beszédmegértése gyakran a szituációhoz kötött. Szélsőséges esetben nem is beszél a gyermek.
  • - Az autizmusra utaló, kisgyermekkorban jelentkező tüneteket az adott oldalon ismertetjük - autizmus spektrum zavar
  • - a mozgáskoordináció zavara
  • - rossz egyensúlyérzék
  • - figyelmi problémák
  • - a játéktevékenysége elmarad az életkorára jellemző szinttől
  • - a testkép zavarai
  • - téri orientáció zavarai
  • - a lateralitás kialakulása késik
  • - a gyermek nem találja meg sort, vagy a sorban a helyét
  • - a vizuális észlelés nem megfelelő, a gyermek nehezen ismeri fel a képek  közötti különbségeket, nem tudja kiemelni az alakot a háttérből
  • - a gyermek folyamatosan elhagyja saját dolgait
  • - nehézséget okoz több, egymást sorban követő tevékenység végrehajtása
  • - nehézséget jelent több, egymást követő utasítás sorrendjének megjegyzése, illetve azok végrehajtása
  • - beszélgetésben, óvodai foglalkozások során közbevág, nem tudja kivárni, hogy rá kerüljön a sor
  • - az időben való tájékozódás is nehézséget jelent számára

Az óvodás korban észlelt problémák esetén a tünetektől a diagnózisig történő lépéseket az alábbi linken lehet áttekinteni:

Az iskolás évek alatt válnak leggyakrabban nyilvánvalóvá azok a zavarok, amelyeket tanulási zavarok néven ismerünk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a zavarok jelei ne lettek volna jelen már a korábbi életévekben is. Inkább azt mondhatjuk, hogy ebben az életszakaszban már más formában manifesztálódnak, amely jelentősen akadályozza a gyermek iskolai előmenetelét, az egyes kultúrtechnikák elsajátítását.

Mivel ezek a tünetek az egyes tanulási zavaroknál részletesen ismertetésre kerültek, ezért az ide kapcsolódó linkeken lehet elolvasni részletes leírásukat:

- Az iskolai teljesítmény specifikus fejlődési rendellenességei

- Diszlexia

- Diszgráfia

- Dyscalculia

- Az aktivitás és a figyelem zavarai

Komolyabb problémák esetén lehet gyanakodni intellektuális képességzavarra, melynek jellemzőit szintén leírtuk az adott pont alatt  Mentális retardáció (intellektuális képességzavar)

Az iskolás  életszakszban  észlelt problémák esetén a tünetektől a diagnózisig történő lépéseket az alábbi linken lehet áttekinteni:

© 2019 Debreceni Bárczi Gusztáv EGYMI, 4024 Debrecen, Budai Ézsaiás u. 2.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el