A tünetektől a diagnózisig
Amennyiben egy gyermek fejlődése eltér a tipikustól, az a gyermek környezetében élőknek hamarosan feltűnik. Természetesen, amikor érzékszervi fogyatékosság, vagy mozgássérülés tapasztalható, azt a szülők már néhány héten, vagy hónapon belül észreveszik, és szakember segítségét igénylik. Ugyanez mondható el, ha a gyermek olyan szindrómával, rendellenességgel születik, amelynek jelei nyilvánvalóak (pl. hydrocephal gyermek, vagy Down-szindróma fennállása esetén stb). Akkor is azonnali ellátást kap a család, ha a gyermek koraszülött, vagy időben jött a világra, de túlzottan kicsi a súlya, éretlen (dismaturus), illetve, ha a szülés során oxigénhiány lép fel a babánál.
1. A koraszülött gyermekek számára már a helyi egészségügyi intézményben, klinikán is lehetőség van a gyermekneurológiai vizsgálat elvégzésére és ez alapján a szükséges beavatkozás megtételére.
Fontos tudni, hogy a budapesti Szent Margit Kórház Fejlődésneurológiai Osztálya beutalóval az egész ország területéről fogadja a 0-12 hónapos, koraszülött, vagy születési sérüléssel világra jött kisbabákat és édesanyjukat. A diagnosztikus eljárások akár 5 napig is tarthatnak, szükség esetén megismételhetők. Ez idő alatt az anyuka végig a csecsemővel van, számára a kórház felvételi lehetőséget biztosít. A részletes vizsgálatok eredményei alapján határozzák meg a terápiát, amelyet az anyuka napi rendszerességgel végez gyermekével.
2. Az első életévekben észlelt elmaradás:
A legtöbb esetben az elmaradás jelei nem ilyen nyilvánvalóak, ezért a probléma észlelése később történik meg. A korai időszakban az elmaradás leginkább:
- - a mozgásfejődésben jelentkezik: a normál mozgásfejlődés egyes fázisai jelentősen kitolódnak, később következnek be, vagy a gyermek egyes fázisokat (pl. kúszás) kihagy.
- - a beszédfejlődésben nyilvánul meg: a gyermek beszéde nem indul meg a megfelelő időben, a beszédfejlődés lassú, a szókincs rendkívül nehézkesen gyarapodik. Ez természetesen még nem jelenti azt, hogy komolyabb probléma van a háttérben, ugyanakkor figyelmeztető jel lehet az anyuka számára, hogy esetleg nyelvfejlődési zavar, vagy értelmi elmaradás állhat a háttérben
- - a gyermek nem adaptálódik a környezetéhez, sokat sír, nyugtalan, az alvás-ébrenlét ciklusok nem rendeződnek
- - a gyermek nem érdeklődik környezete iránt, vagy nem vesz fel szemkontaktust, sztereotip, ismétlődő mozgásformákat produkál
A problémát észlelheti a szülő, közeli rokon, vagy a védőnő, gyermekorvos egyaránt.
3. Az óvodai évek alatt észlelt problémák:
Számos olyan zavar van, amely leginkább az óvodai években válik nyilvánvalóvá, egyrészt a zavar jellege miatt, más esetben azért, mert a probléma a társas közegben nyilvánul meg a legerőteljesebben. Ez esetben a zavart észlelheti:
- - a szülő
- - az óvópedagógus
- - a családdal kapcsolatban levő családsegítő, gyermekjóléti szolgálat
Az alábbi tünetekre érdemes odafigyelni az óvodai években (természetesen az itt felsorolt tünetek nem jelennek meg minden gyermeknél):
- - A beszédfejlődés elmarad az életkornak megfelelő szinttől. A gyermek szókincse szűkös, mondatai igen egyszerű szerkezetűek, a ragokat nem megfelelően használja, a mondaton belüli szórend hibás. A gyermek gesztusok, mimika stb. segítségével egészíti ki mondandóját. A beszédmegértése gyakran a szituációhoz kötött. Szélsőséges esetben nem is beszél a gyermek.
- - Az autizmusra utaló, kisgyermekkorban jelentkező tüneteket az adott oldalon ismertetjük - autizmus spektrum zavar
- - a mozgáskoordináció zavara
- - rossz egyensúlyérzék
- - figyelmi problémák
- - a játéktevékenysége elmarad az életkorára jellemző szinttől
- - a testkép zavarai
- - téri orientáció zavarai
- - a lateralitás kialakulása késik
- - a gyermek nem találja meg sort, vagy a sorban a helyét
- - a vizuális észlelés nem megfelelő, a gyermek nehezen ismeri fel a képek közötti különbségeket, nem tudja kiemelni az alakot a háttérből
- - a gyermek folyamatosan elhagyja saját dolgait
- - nehézséget okoz több, egymást sorban követő tevékenység végrehajtása
- - nehézséget jelent több, egymást követő utasítás sorrendjének megjegyzése, illetve azok végrehajtása
- - beszélgetésben, óvodai foglalkozások során közbevág, nem tudja kivárni, hogy rá kerüljön a sor
- - az időben való tájékozódás is nehézséget jelent számára
Az óvodás korban észlelt problémák esetén a tünetektől a diagnózisig történő lépéseket az alábbi linken lehet áttekinteni:
Mivel ezek a tünetek az egyes tanulási zavaroknál részletesen ismertetésre kerültek, ezért az ide kapcsolódó linkeken lehet elolvasni részletes leírásukat:
- Az iskolai teljesítmény specifikus fejlődési rendellenességei
- Az aktivitás és a figyelem zavarai
Komolyabb problémák esetén lehet gyanakodni intellektuális képességzavarra, melynek jellemzőit szintén leírtuk az adott pont alatt Mentális retardáció (intellektuális képességzavar)
Az iskolás életszakszban észlelt problémák esetén a tünetektől a diagnózisig történő lépéseket az alábbi linken lehet áttekinteni: