Az egész intézményt érintő adminisztratív teendők
B/ Az intézmény pedagógiai programjában is megjelenik az integráció ténye.
Óvodák esetén az intézmény a helyi pedagógiai programját az Óvodai nevelés országos alapprogramja és a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve alapján készíti el, vagy szükség esetén módosítja.
Az iskolák pedagógiai programja szintén módosul, amennyiben sajátos nevelési igényű gyermek befogadására vállalkoznak. A pedagógiai programban egyrészt az alapelvek, célok, feladatok, módszerek,
munkaformák, személyiségfejlesztés, közösségfejlesztés,
tehetséggondozás, szülői, tanulói és pedagógus együttműködési formák,
illetve az osztályfőnök feladatkörei terén szükséges kiegészítéseket tenni (ehhez hasznos segítséget nyújt az alábbi honlap: www.pedagogiai-szakszolgálat.hu). Helyi tantervüket a választott kerettanterv, valamint a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve alapján készítik el, vagy módosítják (30/2012. EMMI rendelet, lásd Források pontban)
.
A Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve, illetve a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve az egyes fogyatékossági kategóriákra lebontva tartalmazzák azokat az egészen konkrét elveket és tartalmakat, amelyeket az intézménynek be kell építenie a dokumentumaiba és a gyakorlati tevékenységébe. Így az Irányelvek kikerülhetetlen útmutatónak számít a szegregált oktatást / nevelést végző, illetve az integráló intézmények számára egyaránt.
Források:
https://www.pedagogiai-szakszolgalat.hu/files/szakembereknek/pp-modositas.pdf
30/2012. (X.8.) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról