Dyscalculia (Az aritmetikai készségek zavara) - F81.2
A diszkalkulia az aritmetikai készségeket érintő zavar. A BNO meghatározása alapján a jelenség nem magyarázható mentális retardációval, vagy nem megfelelő oktatással. A zavar olyan alapvető folyamatokat érint, mint az alapműveletek (összeadás-kivonás, szorzás-osztás) végzése, de kevésbé terjed ki az absztraktabb feladatok végzésére, mint az algebra, vagy geometria, trigonometria stb. (BNO, 1998).
A DSM-5 a specifikus tanulási zavarok közé sorolja (ezek általános leírását tartalmazza az iskolai teljesítmény specifikus fejlődési rendellenességei menüpont), és a 315.2 kóddal jelöli. A meghatározás szerint "A diszkalkulia kifejezés egy alternatív elnevezés a zavarok olyan mintázatára, amelyet a számokkal kapcsolatos információ kezelésének, a számtani szabályok megtanulásának és a pontos és folyékony számolásnak a zavara jellemez. Ha diszkalkuliaként határozzuk meg a matematikai nehézségek ilyen mintázatát, fontos, hogy mindegy egyéb megjelenő nehézséget is meghatározzunk, mint pl. a matematikai érvelés nehézsége vagy a szóbeli érvelés pontossága. " (DSM-5, p. 101.)
Dékány Judit meghatározása szerint: "a diszkalkulia ép intelligenciaérték mellett olyan organikus hátterű, szint alatti teljesítmény, ahol az egyén a matematikában a tőle elvárt képességek szintje alatt kórosan elmarad. Ez lehet a motorikus, a perceptív funkciók területén létrejött károsodás következménye, nem egyszer a rövidtávú, szeriális emlékezet vagy a figyelem, a különböző gondolkodási műveletek (például analízis-szintézis, összehasonlítás, analógiás gondolkodás) végzésének nehezítettségével, leginkább azonban az absztrahálás súlyos zavarával, az elvont fogalmi emlékezés sérülésével, illetve a beszéd- és a nyelv eltérő fejlődésével magyarázható" (Csonkáné, 2012. p. 345).
A diszkalkulia tünetei már óvodáskorban megfigyelhetők. A diszkalkuliás gyerekeknél a következő - matematikai és egyéb területen jelentkező - tünetek tapasztalhatók:
- - a nagymozgás terén tapasztalható ügyetlenség
- - fejletlen finommotorika
- - a laterális dominancia későbbi kialakulása
- - auditív észlelés zavara - ez okozza a 6-7, valamint a 4-7 számok tévesztését
- - vizuális (látási) észlelés problémája - összetévesztik a 6-9 számjegyeket (olvasásban ugyanez okozhatja a b-d tévesztést)
- - nehézségek a téri, illetve a síkbeli tájékozódásban
- - gyenge verbális munkamemória
- - nehézségek a vizuális memória terén
- - figyelmi problémák, rövid ideig tartó figyelemkoncentráció, fáradékonyság
- - számlálási nehézségek a mozgás és a beszéd koordinációjának elégtelen volta miatt
- - a szerialitási képesség sérülése (azaz a dolgok sorrendjét nem ismeri fel és nem is tudja mindig értelmezni) - ezért érthetetlen a gyermek számára, hogy a 4-nek szilárd helye van a 3 és 5 számok között
- - problémák a szimbólumok felismerésében - ez vezet a matematikai szimbólumok használatának nehézségeihez
- - az absztrakció nehezítettsége
- - problémák jelentkeznek a fogalmak kialakításában
- - az analizálás és szintetizálás képessége sérül - ezért egy összeadás elvégzése is problémát okoz, mivel a számokat számjegyekre kell bontani, a műveleti jeleket értelmezni kell, ezután a szintézis műveletével számolási irányt, valamint műveleti technikát is jelölni kell
- - az analógiás gondolkodás alacsony fejlettségi szintje - emiatt a szabályalkotás problémákba ütközik
- - kihagyás, tévesztés, felcserélés számláláskor, a sorozatalkotási képesség érintettsége miatt
- - az eszközhasználattól való elszakadás nehézkes
- - a beszéd és nyelvi fejlődés zavaraira jellemző jelenségek is megjelenhetnek: nem különül el a kisebb-nagyobb fogalma a több-kevesebb fogalmától; nehezített a fogalmak pontos megnevezése; gyér szókincs, helytelen ragozás; relációs szavak helytelen használata; nehézkes a szókincs aktivizálása; nehezített a szövegértelmezés (Dékány, 2003)
Mindezek miatt:
- - a számfogalom kialakulatlan, a gyermeknek nincsenek elemi számfogalmai sem
- - a műveleti fogalom is érintett (az alapműveletek terén is)
- - a számnevek és számjegyek egyeztetése problémás
- - nehézségek jelentkeznek a mennyiségi relációk felismerésében
- - a helyiértékek meghatározása nehézkes
- - a matematikai műveletvégzés menete problémás
- - a matematikai kifejezések használata
Másodlagos pszichés tünetek is megjelenhetnek a tanulási kudarcok következtében:
- - érzelmi labilitás
- - gyenge tanulási motiváció
- - idegenkedés a matematika-tanulástól
- - önbizalomvesztés, gátlásosság, vagy éppen ellenkezőleg, túlzott önértékelés, gátlástalanság, figyelemfelhívó viselkedés, bohóckodás
- - nehézségek a kapcsolatteremtésben, vagy válogatás nélküli barátkozás, ismerkedés
- - pontatlanság, gyakori késés, rendetlen környezet, felszerelés
- - csúnya írásbeli munka (Dékány, 2003).
A diszkalkulia mellett egyéb tanulási zavarok is megjelenhetnek, mint például diszlexia, diszgráfia, diszortográfia.
A diszkalkulia okai: a diszlexia hátterében mindig idegrendszeri sérülés áll, amely az alapvető kognitív folyamatokat befolyásolja.
A diszkalkulia vizsgálata speciális vizsgálóeljárással - a DPV (Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata) nevű mérőanyaggal történik. A vizsgálat kiterjed minden fő területre (téri, síkbeli tájékozódás; számfogalom, globális mennyiségfelismerés; mennyiségi relációk; mennyiségállandóság; helyiértékek; számnév-számjegy egyeztetés; számjegyírás; szöveges feladatok; logikai szabályok; számemlékezet). A pedagógiai vizsgálat mellett a szakemberek elvégzik a gyermek általános képességmérését, az intelligenciaszint meghatározását is.
A diszkalkulia terápiáját gyógypedagógus végzi, de szoros együttműködésre van szüksége a gyermek szüleivel, pedagógusaival egyaránt. A terápia mellett a rendszeres korrepetálásnak is fontos szerepe van. A terápia az előzetesen elvégzett mérési eredményeken alapul, s mindig arról a fejlettségi szintről indul, ahol a gyermek aktuálisan tart. A fejlesztés során a már elsajátított jártasságokat, készségeket folyamatosan gyakorolni kell, s be kell építeni azokat az új ismeretekbe. A terápia kitér az észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás és beszéd fejlesztésére. Rendszeresen fejleszteni kell a térben, időben és síkban való tájékozódást. A számmal, darabszámmal kapcsolatos ismereteket folyamatosan bővítik, a gyermek szintjének megfelelő számkörben. A foglalkozásokon fokozatosan történik a számkörök bővítése. Az alapműveletek és inverzeik rögzítése, gyakorlása mellett a szöveges feladatok értelmezése, megoldása is alapvető. A szakembernek a pszichés tünetek csökkentése is fontos feladata.
A diszkalkuliás gyermeket számos kedvezmény is megilleti, amely a szakértői bizottság által kiadott szakvéleményen is szerepel:
- - felmentés kaphat az értékelés és minősítés alól (ez nem csupán a konkrét matematika órákra vonatkozik, hanem más tantárgyak olyan tananyagrészeire, amelyek számításokat tartalmaznak, pl. kémia, biológia stb).
- - vizsgákon hosszabb felkészülési idő állhat a gyermek rendelkezésére
- - eszközhasználat engedélyezése
- - érettségi vizsgán a matematika tantárgy helyett más tantárgy választása
Források:
BNO-10 zsebkönyv DSM-IV-TM meghatározásokkal kiegészítve (1998). Budapest: Animula Kiadó.
Csonkáné Polgárdi Veronika (2012). Ismertető a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálatáról óvodás és kisiskolás korú gyermekeknél. Gyógypedagógiai Szemle, 40(4). 343-351.
Dékány Judit (2003). Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Budapest: Logopédiai Kiadó.
DSM-5 referencia kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz (d.n.). Budapest: Oriold és Társai Kiadó és Szolgáltató Kft.