Az ellátásba való bekerülés lépései iskolás korban
1. A/ A járási szakértői bizottság vizsgálatának kezdeményezése.
A vizsgálatot kezdeményezheti a szülő, illetve a szülő beleegyezésével
az iskola, ahová a tanuló jár, valamint a családsegítő és gyermekjóléti
szolgálat stb.
A
szakértői vizsgálat iránti kérelem a 15/2013. EMMI rendelet 4.
mellékletében található meg, de letölthető a szakszolgálat (esetünkben a
Hajdú-Bihar Megyei Szakszolgálat ) honlapjáról is. A kitöltött űrlap
mellé mellékelni kell a gyermek pedagógiai jellemzését.
Ha
a szülő kezdeményezte a vizsgálatot, az iskola 10 napon belül köteles
kiállítani a vizsgálat iránti kérelmet, valamint csatolni a szükséges
dokumentumokat.
Az is előfordulhat, hogy a szülő nem egyezik bele a vizsgálat elvégzésébe, amely ugyanakkor indokolt. Ez esetben a vizsgálatot indítványozó intézmény eljárás megindítását kezdeményezi a szülővel szemben.
B/ Autizmus spektrum zavar, figyelemzavaros hiperaktivitás és magatartászavar esetén a szülő az illetékes gyermekpszichiátriai szakambulanciát is felkeresheti,
ahol elvégzik a zavar diagnózisát. Ez esetben azonban már nem indokolt
a járási szakértői bizottságot felkeresni, hanem a diagnózis birtokában
a megyei szakértői bizottsághoz fordulva a szülő azonnal igényelheti a
sajátos nevelési igény megállapítását.
Érzékszervi-,
mozgásszervi- illetve beszédfogyatékosság esetén szintén nem kell a
járási szakértői bizottsághoz fordulni, hanem az illetékes országos
szakértői bizottsághoz kell beadni a vizsgálat iránti kérelmet (illetve
szükség esetén az orvosi vizsgálatok papírjait).
2. A járási szakértői bizottság a kérelem beérkezését követően 10 napon belül kijelöl egy időpontot a szülő számára,
amikor a gyermek vizsgálatát elvégzik. Erről a szülőt a vizsgálat
időpontja előtt 10, nappal írásban értesíti. A vizsgálatnak a kérelem
beérkezését követő 30 napon belül kitűzésre kell kerülnie a rendelet
értelmében. Ha a szülő nem jelenik meg
gyermekével a vizsgálaton, új időpontot kap, az eredetihez képest 15
napon belüli időintervallumban. Ha
ezen sem jelenik meg, akkor, amennyiben ő kérte a vizsgálatot,
visszavontnak tekintik a vizsgálat iránti
kérelmét. Ha a vizsgálatot az intézmény, családsegítő stb.
kezdeményezte, a bizottság közigazgatási hatósági eljárást indít a
szülő ellen.
3. A járási szakértői bizottság elvégzi a gyermek pszichológiai és pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálatát.
(A vizsgálat részleteit itt nem fejtjük ki, mivel a fejezet célja a
sajátos nevelési igény diagnózisának részletezése). A vizsgálat során
megállapítást nyerhet, hogy a gyermek BTMN ellátási kategóriába
sorolható-e, valamint kijelölik a fejlesztendő területeket. A járási szakértői bizottság elvégzi a gyermek iskolérettségi vizsgálatát is, amennyiben ez szükséges.
A járási
szakértői bizottság nem ad diagnózist, nem jelöl ki intézményt a gyermek
számára, és sajátos nevelési igény (SNI) ellátási kategóriát sem
állapít meg. Amennyiben intellektuális képességzavar (értelmi
fogyatékosság) gyanúja merül fel, a járási szakértői bizottság a gyermek
teljes dokumentációját továbbküldi a megyei szakértői bizottságnak
további vizsgálat megkezdése céljából. A szülő a vizsgálaton köteles
közreműködni a bizottsággal.
4. A/ A szakértői vélemény javaslatai alapján a gyermek fejlesztését megkezdi a fejlesztő pedagógus, vagy a gyógypedagógus. A szakembert alkalmazhatja az iskola, vagy pedig a szakszolgálat szakembere megy ki az intézménybe a gyermekhez, más esetben pedig a székhelyintézményben történik meg a gyermek ellátása.
Előfordul azonban, hogy a szakszerű, helyesen megtervezett, rendszeresen folytatott fejlesztések ellenére sem javul a gyermek állapota, vagy a fejlesztés végző szakemberben felmerül, hogy a gyermek problémájának hátterében idegrendszeri károsodás talaján kialakuló komolyabb probléma, pszichés zavar, autizmus spektrum zavar, esetleg intellektuális képességzavar (értelmi fogyatékosság) áll. Ez esetben az intézmény kezdeményezi a megyei szakértői bizottság előtti vizsgálatot.
B/ Ha a tankerületi szakértői bizottságban az első, vagy a további vizsgálaton felmerül a sajátos nevelési igény gyanúja (beszédfogyatékosság, egyéb pszichés zavar, autizmus spektrum zavar esetén) , akkor a szakértői véleményben javasolja a gyermek megyei szakértői bizottság előtti vizsgálatát, s e célból megküldi az illetékeseknek a gyermek addigi dokumentációját.
5. Ezek után a gyermekkel foglalkozó pedagógus kitölti a megyei szakértői bizottság vizsgálata iránti kérelmet.
A vizsgálatot kérheti az intézmény (a szülő beleegyezésével),
közvetlenül a szülő, a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat, amennyiben a család kapcsolatban áll velük, illetve a
fogyatékosok nappali intézménye, valamint fogyatékosok rehabilitációs intézménye
stb. Amennyiben a gyermek közvetlenül rendelkezik gyermekpszichiáter
által kiállított diagnózissal, közvetlenül kérheti a megyei szakértői
bizottság vizsgálatát. A vizsgálati űrlap kitöltése mellé csatolni kell a
pedagógusok jellemzését a gyermekről. Amennyiben a szülő nem egyezik bele a
vizsgálatba, akkor az intézménynek eljárás indítását kell
kezdeményeznie a szülő ellen.
6. A megyei szakértői bizottság a kérelem beérkezésétől számított 10 napon belül kitűz egy időpontot a
gyermek vizsgálatára. Ez a kérelem beadásától számított 30 napon belül
kell történjen, s a vizsgálat előtt 10 nappal az időpontról és a
helyszínről értesíteni kell a szülőt. Amennyiben a szülő nem jelenik meg
gyermekével
a kijelölt időpontban, új időpontot tűznek ki számára 15 napon belüli
időpontra. Ha ekkor sem jelenik meg, akkor a bizottság közigazgatási
hatósági eljárást köteles indítani a szülő ellen. Ha maga a szülő
kezdeményezte közvetlenül a vizsgálatot, a kérelmét visszavontnak
tekintik.
7. A bizottság elvégzi a gyermek komplex (orvosi - gyógypedagógiai - pszichológiai) vizsgálatát. Ezt később részletesen ismertetjük.
8. A vizsgálat eredményeként a szakértői bizottság szakértői véleményt ad ki.
A vélemény tartalmazza a vizsgálatok rövid ismertetését, eredményeit,
majd a bizottság megállapításait. A megállapítás tartalmazza a
diagnózist is. Ezt követően a bizottság javaslatai következnek a gyermek
iskolai nevelésével / oktatásával kapcsolatban, majd azon területek listája, amelyet a
zavar típusának megfelelő szakirányon végzett gyógypedagógus
fejleszteni fog. Végül az intézmény kijelölése következik, ahová a
gyermek járni fog. A szakvélemény tartalmának ismertetését később írjuk
le.
9.
A szakértői bizottság egy listát mutat a szülőnek azokról az
intézményekről, ahol gyermeke iskolai nevelése -oktatása megtörténhet. Ez az intézmény gyakran azonos a gyermek addigi iskolájával, amennyiben a gyermek integráltan oktatható. Akár integrált oktatást, akár gyógypedagógiai intézményben való oktatást- nevelést javasol a bizottság, előfordul, hogy a gyermek lakhelyén, vagy tartózkodási helyén nincs a gyermek számára megfelelő iskola. Ez esetben a szakértői bizottság megküldi a gyermek szakvéleményét a jegyzőnek, valamint a tankerületi igazgatónak. Az illetékes tankerületi igazgató feladata ezután arról gondoskodni, hogy a gyermek a kötelező felvételét ellátó intézménybe kerülhessen.
Abban
az esetben, ha a szülő által kiválasztott iskola nem azonos a kötelező
felvételt biztosító iskolával, és ez az iskola nem veszi fel a gyermeket,
akkor a szakértői bizottság a gyermek lakhelye / tartózkodási helye
szerinti kötelező felvételt biztosító intézményt jelöli ki számára.
9. A
vizsgálat elvégzése után a bizottság tájékoztatja a szülőt a vizsgálat
megállapításairól, a a szakvélemény majdani tartalmáról, s a szülő
jogairól és kötelességeiről. A tájékoztatás megtörténtéről írásos dokumentum készül, amelyet a szülő aláír. Amennyiben a szülő egyetért a szakvéleményben leírtakkal, aláírásával igazolja beleegyezését.
Ha nem fogadja el az ott leírtakat, akkor a szakértői bizottságnak
jeleznie kell ezt a járási hivatalnak. A szülőnek 15 napon belül joga
van kezdeményezni a szakértői vélemény felülvizsgálatát. Amennyiben ezt
nem teszi meg, akkor az egyetértését megadottnak tekintik.
A szakvéleményt a szakértői bizottság 21 napon belül megküldi postai úton a szülőnek, illetve a szakvéleményben kijelölt óvodának (valamint az illetékes jegyzőnek).
10. Az első szakértői vizsgálat időpontjától kezdve további szakértői vizsgálatokra, úgynevezett felülvizsgálatokra van szükség. Ezek időpontjai:
- - az első felülvizsgálat a legelső szakértői bizottsági vizsgálat után következő tanévben történik (tehát kb 1 év múlva)
- - a gyermek tíz éves koráig 2 évente ismétlődnek a felülvizsgálatok
- - ezt követően a gyermek 16 éves koráig háromévente történnek a felülvizsgálatok
- - a szülő bármikor kezdeményezhet felülvizsgálatot
11. Amennyiben a sajátos nevelési igényű gyermek iskolát változtat, arról a szülő írásban tájékoztatja az illetékes megyei szakértői bizottságot. A szakértői bizottság egybeveti a szülő által megjelölt intézményt a saját jegyzékében szereplő intézményekkel. Ha az iskola szerepel a jegyzékben az adott sajátos nevelési igénnyel összefüggésben, akkor a szakértői bizottság ezt 15 napon belül tudomásul veszi, és a szakvélemény iskola kijelölésére vonatkozó részeit módosítja. Ha azonban az iskola nem szerepel a jegyzékben, vagy szerepel, de nem az adott fogyatékossággal / zavarral kapcsolatban, akkor új szakértői vizsgálat lefolytatására lesz szükség (amennyiben ez szükséges).
Forrás:
15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
Link: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300015.emm